[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Recomandari studiouri de inregistrari si productie audio
Ce trebuie sa stii inainte sa alegi cel mai bun studio de inregistrari pentru tine
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Alegerea celui mai bun studio de inregistrari, cel despre care sa simti ca este total congruent cu viziunea ta, ca artist, nu este o decizie pe care sa o poti lua imediat – fie ca este vorba despre a gasi acel studio dotat cu cel mai performant echipament pentru inregistrari, mixaj sau masterizare, fie ca iti doresti mai degraba un vocal coach cu experienta care sa fie alaturi de tine in studio si sa te indrume pe durata inregistrarilor sau poate o echipa de productie muzicala completa, de la compozitori la orchestratori si textieri talentati, care sa te ajute sa transformi ideile muzicale in piese cu care fanii tai sa rezoneze de la prima ascultare.
Cum aparatura de studio a devenit tot mai accesibila, studiourile de inregistrari au aparut la tot pasul – insa nu orice spatiu cu burete de antifonare pe pereti (numind asta amenjare acustica), o clapa, un microfon si o pereche de monitoare de studio poate fi numit “studio de inregistrari”, asa cum un studio de inregistrari nu ar fi suficient, daca ceea ce cauti tu este un studio de productie muzicala, si nu oricare, ci pe cel mai potrivit proiectului si bugetului tau.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6577″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Nu pretul, ci rezultatele asteptate sunt cel mai important criteriu dupa care ar trebui sa alegi un studio de productie muzicala
Muzica poate fi privita din doua perspective: ca arta si ca afacere. Cand vorbim de industria muzicala, trebuie pus accent pe abordarea ei ca afacere, si, ca in orice afacere, trebuie investite resurse (timp, resurse umane, bani), pentru a putea avea pretentia obtinerii unor castiguri (satisfactie personala, cresterea notorietatii unui brand, remuneratii financiare, etc.).
Traind intr-o economie de piata, pretul va fi un factor definitoriu pentru luarea oricarei decizii, inclusiv cea legata de ce studio ar fi cel mai potrivit pentru a demara un proiect – cu toate acestea, pretul nu va avea nici o relevanta, fara a fi raportat la rezultate. Prin urmare, cred ca este esential ca orice artist sa porneasca de la definirea identitatii lui muzicale, cu definirea unor obiective clare, care, odata stabilite, sa fie prioritizate, implementate, si imbunatatie incontinuu. in reprezentarea lui concreta ca business in industria de entertainment
Sunt Alex Toma, pasionat de tot ceea ce inseamna muzica, cu experienta a peste 18 ani de studio si, in ultimii ani, dedicat inclusiv productiei video, si am hotarat sa public aceasta interventie pe blogul nostru in urma nenumaratelor discutii legate de alegerea celui mai potrivit studio, a celei mai potrivite echipe, necesitatea existentei unei viziuni asupra unui proiect si alte aspecte derivate acestei dileme.
Pasi de urmat in alegerea studioului de productie muzicala / inregistrari / audio / video
1. Definirea cat mai exacta a rezultatului final asteptat – respectiv, gasirea unui raspuns cat mai detaliat la intrebarea “Ce vreau eu sa fac?”(si aici apar detaliile legate de genul abordat, numarul de piese, destinatia lor, exemple de piese considerate a fi de referinta in ceea ce priveste mixajul si masterizarea, etc.). Fie ca este vorba despre inregistrarea unor simple piese cover, sau de productia unui single (compozitie originala), trebuie sa stii cat mai exact ce ar trebui sa rezulte din respectiva colaborare si care sunt asteptarile tale vis a vis de rezultatele acelei colaborari, si conditiile in care acestea se vor desfasura (durata proiectului, felul in care se impart drepturile de autor si drepturile conexe drepturilor de autor., termene de plata, etc.)
2. Dupa conturarea acestor detalii, acestea pot fi trimise studioului audio, pentru a se putea face o oferta personalizata de pret pentru pachetul respectiv (ar trebui sa se stie cat mai exact de la ce se pleaca (inregistrari anterioare, idei muzicale, etc.), si unde trebuie ajuns – referinte). Se pot cere mostre de activitate ale studioului pe genul respectiv, sau, si mai bine, programarea unei vizite pentru auditie, direct la studio, pentru ca, de cele mai multe ori, asa veti puteti asculta cele mai noi materiale aflate in lucru, sau finalizate recent.
3. Compararea ofertelor primite din partea mai multor studiouri, asta daca nu ati fost convinsi de la prima impresie, avand tot timpul in minte rezultatele asteptate. Nu are sens sa aveti un material mediocru de 15 piese, cand puteti face unul de 10 piese foarte bune, din care 5 exceptionale. “Quality first“ is a must !
4. Dupa ce v-ati hotarat asupra catorva variante de studiouri care v-au convins, discutati toate detaliile suplimentare legate de proiect: termene de finalizare a proiectului, contract, sistemul de plata, reduceri, etc.
5. Demararea si optimizarea colaborarii – in functie de natura si complexitatea proiectului, fiti deschisi la propunerile echipei sau ale producatorului, cat timp acestea vi se par justificate si argumentate. Nu uitati ca ati ales respectiva echipa tocmai pentru ca ati fost convins de portofoliul de prezentare – prin urmare, consultati-va tot timpul cu cei cu care lucrati privind modalitati prin care rezultatul final sa fie cat mai relevant asteptarilor – din ambele perspective – atat a artistului, cat si a studioului (nimeni nu doreste ca numele sa-i fie asociat cu un kitsch). Asadar. cereti permanent parerea si tineti cont de recomandarile celor cu care colaborati. Cateva exemple de greseli des intalnite pe parcursul a numeroase sesiuni de inregistrari, productie muzicala, mix si master ar fi – in cazul inregistrarilor de piese cover – interpretarea melodiei in tonalitatea originala in loc ca aceasta sa fie transpusa intr-o gama potrivita ambitusului interpretului, combinarea a prea multor elemente in orchestratie (din ciclul ” doresc saxofon pe refren, apoi pe bridge dubstep, si finalul sa fie cu orchestra”) iar pe partea de mixaj si masterizare – nerespectarea unui dozaj echilibrat a grupelor de instrumente vs voce.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Preturi studio de inregistrari versus tarife studio de productie muzicala / audio
Bineinteles, in acest subtitllu am introdus in mod voit aceasta exprimare – “pret studio de inregistrari” in loc de “tarife servicii studio de inregistrari” tocmai pentru a sublinia diferenta de perceptie a celor interesati de un astfel de topic. Ca regula de baza, ceea ce ofera un studio de inregistrari si productie muzicala nu poate fi cumparat – dar poti avea acces la experienta cladita in zeci de ani de proiecte a oamenilor din studio si la echipamentele de studio pentru un tarif care, de cele mai multe ori, este calculat la ora sau per proiect.
Cu riscul de a ma repeta, trebuie sa accentuez faptul ca diferenta dintre tarifele practicate de studiouri este relevanta doar in contextul REZULTATELOR asteptate. De ce ? Pentru ca ceea ce se poate face intr-un studio profesionist, de catre un om de studio cu experienta solida intr-o ora nu poate fi facut intr-un alt studio intr-o zi intreaga.
Sa va da dau cateva dintre cele mai simple exemple – in studioul nostru, inregistram fiecare portiune a piesei de cateva ori – pana cand producatorul vocal (colega mea, Mihaela Cernea, pe care o cunoasteti din componenta trupei Class, dar si ca vocal coach pentru toate editiile de X Factor in componenta scolii de canto Crina Mardare Music Experience) decide ca avem ceea ce trebuie si putem merge mai departe. Pot fi 3 take-uri sau 30 take-uri – producatorul vocal stie daca vocalistul a fost sub ton, unde a cantat corect, isi noteaza variantele bune si, cand are 2-3 din care o poate alege pe cea mai buna, merge mai departe. Daca ar inregistra mai mult decat ar fi necesar, ar obosi si plictisi interpretul (nu recomandam sesiuni de inregistrari mai lungi de 45 minute, cu pauza de 15 minute intre, si nu mai mult de 2-3 ore intr-o zi). Dupa finalizarea inregistrarilor, take-urile alese sunt editate si corectate doar acolo unde este cazul. Asta salveaza timp din doua perspective – producatorul vocal are deja notate cele mai bune variante de take-uri inca din etapa inregistrarilor – la final doar le compara, deci, nu trebuie sa mai asculte toate variantele inca o data, si apoi, corecteaza doar daca si acolo unde este nevoie, pentru ca daca interpretarea este deja corecta, aplicarea unor editari suplimentare generale (pe tot trackul de voce, fie ca e nevoie sau nu) duce la artifacte de vocal tuning care nu sunt dezirabile (vocea isi pierde nuantele naturale de interpretare).
Ceea ce in studioul nostru ar dura o ora se poate prelungi pe durata unei zile intregi intr-un studio in care se inregistreaza mult, doar pentru ca inginerul de sunet (care nu este si producator vocal) nu este sigur asupra corectitudinii interpretarii artistului, si inregistreaza un numar mare de duble pentru a avea suficient material din care sa aleaga (ceea ce oboseste interpretul si consuma si mai mult timp),Apoi, inregistrand mult, este nevoie de mult timp pentru a alege si edita materialul respectiv. In final, ceea ce in studioul nostru ar fi costat 50 eur si ar fi durat o ora, poate costa dublu sau triplu intr-un studio care aparent este mai ieftin, dar in care sesiunea de inregistrari dureaza mult mai mult, si, de cele mai multe ori, nu se compara calitativ cu rezultatele obtinute de noi, atat din prisma acuratetii inregistrarilor (avem cel mai scump microfon din tara, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care suntem unul dintre cel mai bine cotate studiouri de inregistrari, dupa cum puteti citi si in review-urile noastre google) cat si a calitatii interpretarii (producatorul nostru vocal identifica punctele forte si slabe ale interpretului si vine cu sugestii care ajuta artistul sa performeze la maximum).
Pe partea de productie muzicala, am intalnit numerosi producatori care stau la propriu ore in sir pentru a alege un kit de tobe sau un ton de sintetizator. Pentru ca noi avem acces la cele mai bune instrumente virtuale, testate intens de-a lungul timpului si organizate corespunzator, dar si la cei mai buni instrumentisti, orchestratia unei piese nu se “blocheaza” niciodata in astfel de etape – si totul se rezuma la alege cea mai buna varianta din alte variante care suna, oricum, bine! In ceea ce priveste mixajul si masterizarea, metoda noastra de lucru presupune a porni de la prioritati (a rezolva lucrurile absolut necesare, in prima faza), urmata ulteriori de adresarea unor detalii de finete, astfel incat, dupa o sesiune de mixaj facuta chiar si intr-o ora de studio, sa avem ceva care poate fi folosit ca atare (chiar daca ar putea fi imbunatatit ulterior). La polul opus, am intalnit cazuri in care o sesiune de mixaj nici nu incepe bine, ca se blocheaza timp de cateva ore in ascultarea si alegerea dintre 10 tipuri de compresor pentru kit-ul de tobe si alte 20 de tipuri de eq pe voce.
Ca sa rezum, ceea ce doresc sa accentuez este ca exista un raport calitate/pret justificat prin calitatea echipamentelor folosite, si pregatirea oamenilor din echipa studioului si ca tariful per ora nu este catusi de putin relevant, daca nu este raportat la rezultate!
Date de contact studio inregistrari / productie muzicala / mixaj & masterizare
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6512″ img_size=”large”][vc_single_image image=”6510″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Pentru o oferta personalizata privind servicii de inregistrari sau de compozitie muzicala, text, mixaj si masterizare, nu ezitati sa ne trimiteti cat mai multe detalii pe pagina noastra de contact studio inregistrari sau la telefon 0766379977.
Dupa ce vom analiza cererea dumneavoastra si vom putea estima un necesar de resurse de timp, echipamente, personal (instrumentisti, ingineri de sunet, etc.), vom reveni cu o oferta personalizata. S-ar putea sa va mire, dar, in 99% din cazuri, un studio dotat corespunzator, si cu o echipa formata din oamenii potriviti va obtine in timp mult mai scurt rezultate mai bune decat orice alta solutie aparent “mai ieftina”, si chiar in aceeasi zona de buget, ca prim efect direct al specializarii.
Daca sunteti in cautarea urmatorului single, putei asculta demo-urile disponibile, gata de a fi inregistrate si lansate, pe pagina noastra de compozitii melodii originale personalizate.
Daca va intereseaza si oferta noastra privind productia video, puteti citi mai multe pe pagina dedicata serviciilor de productie videoclipuri muzicale.
Voi reveni cat de curand cu o continuare a acestei discutii. Pana atunci, va doresc o zi plina de muzica!
Cele bune,
Alex Toma (inginer de sunet, compozitor, textier, producator muzical, regizor)
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Follow Me